STINE STØHS BRODERSEN

TIVOLIBÆNK

 

Keramik og bænkdesign  - forening af funktion og fortælling ved brug af materialers kvalitet og æstetik, der til sammen skaber en historie om nyt og gammelt i anledningen af Rutchebanens 100 års jubilæum i Tivoli.

 

Alle danskere har et tilknytningsforhold til Tivoli på den ene eller anden måde. Alle har vi hørt eller oplevet Tivoli, har traditioner bundet op på flere generationer eller måske en personlig fascination af stedet. Der er ingen tvivl. Tivoli er noget særligt.

 

Med afsæt i mine egne minder og oplevelser, ønskede jeg at fordybe mig i stedet under mit afgangsprojekt. Ud over den personlige fascination af stedet, repræsenterer Tivoli også min faglige baggrund med en bachelor i arkitektur til en kandidat i design. Tivoli er for mig et særligt arkitektonisk rum, hvor visuelle koncepter transformeres til atmosfære og stemning gennem formgivning og æstetik ned i mindste detalje. Her indhylles man i et unikt og kreativt univers, hvor alle sanser vækkes.

 

Med udgangspunkt i fascinationen af Tivolis atmosfære og scenografiske stil har projektets formål været at undersøge keramikkens sanselige kvaliteter. Dette i en kontekst og et design, der kræver høj funktionalitet i form af en bænk. Placeringen og omgivelserne i Strædet er renoveret i forbindelse med sæsonåbningen 2014 i anledningen af Rutchebanens 100 års jubilæum. Som modpol til denne æstetik og fortælling har opgaven også indeholdt stillingtagen til funktion og økonomi. Det funktionelle og økonomiske fokus har omhandlet det fysiske slid fra havens 4 mio. årlige gæster, samt et stramt budget for vedligeholdelse, der ligger op til en designløsning med designdele, der let kan skiftes og vedligeholdes.

 

I løbet af projektet har spændende overvejelser foldet sig ud i forbindelse til keramikkens funktionelle udfordringer, set i lyset af dens skrøbelighed, hvilket har udmundet i et simpelt design bestående af en stålkonstruktion med træstave, samt den visuelt stærke detalje i form af den farverige keramikstav.

 

 

KERAMIK

 

Keramikstaven afspejler sin kontekst gennem farveskalaen og udgør et centralt element i bænken. Den består af et ekstruderet keramikrør i stentøj med en armering, der også udgør monteringsmekanismen. Den sekskantede keramikstav er glasreret med en glasur, der trækker kanter, hvilket får den den røde glød fra rødleret til at stå frem og tale sammen med træstavene i stavkonstruktionen. Udover at den sekskantede form fremhæver koblingen af stofligheder mellem rødleret og den røde træsort, har de vinklede kanter også en funktionel rolle, da de leder vand væk.

 

Glasurfarverne er valgt ud fra det farverige univers i Strædet, Tivoli, hvor keramikkens glatte og reflekterende glasuroverflade skaber et spændende møde med den varme og taktile træoverflade, der til sammen komplimenterer hinanden i en behagelig siddeflade og en visuel oplevelse.

 

Et forslag til placering og form var en del af projektet. Forslaget bestod i en centralplacering og en længde på 9,5 meter, hvormed bænken får en central rolle og visuel stærk position i Strædet.

 

 

NØGLEORD

 

Tivoli, farver, glæde, siddefunktion, holdbarhed, fortælling, nyt, gammelt,

træ, keramik

FAMILIEBÅND

 

Vaser med humoristisk og karikeret formsprog.

 

‘Familiebånd’ er en familie af vaser, der med et grafisk udtryk af runer, trekanter og en stram formgivning, definerer familiens fader, moder og datter. ‘Familien’ skabes ved formgivningen af en karakteristisk kropslig figur: den bredskuldrede fader, moderen med de brede hofter og den lille symmetriske datter uden kropsfigur.

 

‘Båndet’ skabes ved en humoristisk karikering omkring vasens/familiemedlemmets hals: faderens butterfly, moderens halskæde og datterens blondekrave og en sløjfe.

 

Størrelsen på vaserne står åben, så længe de indbyrdes proportioner overholdes, og de karakteristiske kropsfigurer er let aflæselige.

Materialet og fremstillingsformen er tænkt som formstøbt porcelæn og farverne kan varieres efter ønske.

 

 

NØGLEORD

 

Familie, kropsform, humoristisk karikering, vaser, porcelæn

TAKE THE TALK

 

Servering og samvær - serveringsskåle med afsæt i fortidens borddækning tilpasset vores nutidige serveringsform og samvær ved spisebordet.

 

Bordet og dets bordplan, dekoration og pynt, har siden de enevældige fyrster tilbage i midten af 1600-tallet, haft en særlig betydning. Bordet dannede dengang centrum for signalering af samfundets hierarki, og selve bordets midte har været brugt til at udtrykke politiske og sociale holdninger.

Dette blev særligt aktuelt, da porcelænet kom til Europa under betegnelsen det hvide guld, da det gjorde det muligt at formgive figurer, smukke terriner, fade m.m., der indeholdt særlig signalværdi og historie. Der var dengang ikke blot tale om mad og samvær, der var også tale om signalering af

magt og status under aristokraternes overdådige tafler.

 

Denne beretning, om bordets ekstra dimension, har jeg valgt at tage afsæt i med udgangspunkt i vor tids socialiserede, men med tiden også individualiserede samfund.

Projektets fokus har været interaktion via en aktiv bordmidte, der diffunderer ud blandt de tilbords siddende, som bindes sammen ved at række og gribe skåle, mad og ord til hinanden i et ligeværdigt møde. Dette som en pandang til enevældens hierarkiske borddækning og eftertidens fokus på den individuelle enkelt-kurvert.

 

Projektets serveringssæt består af tre skåle i forskellige størrelser, der frit kan sammensættes af forskellige farver og tilføjes flere skåle jf. fri interaktion og et ligeværdig møde.

 

 

NØGLEORD

 

Servering, mad, samvær, fleksibilitet, borddækning, farver, glæde, porcelæn, keramik

GRAFISK KERAMIK

 

Grafiske kompositioner med trekanter og romber i keramik.

 

Dette projekt består af et simpelt greb, hvor trekanen og rumbens mange kompositions muligheder og udtryk er undersøgt.

Med tre forskellige størrelser af trekanter og romber, samt seks kulørstærke glasurer er der skabt variationer af motiver og udtryk, hvor dynamik og bevægelse opstår gennem størrelsesforskelle, farveforskelle samt sprængt og samlet form. De simple geometriske former kan varieres i det uendelige og vækker begejstring og forundring over de små variationers store indvirkning på det samlede motiv.

 

 

NØGLEORD

 

Dynamik, bevægelse, farver, komposition, variation, form, liv

TRANSFORMATION

 

From 2D to 3D through metal templates, the material of plaster and porcelain and my own transformation through experimenting.

 

The project shows a movement in me from structured, planed and functional problem solving, learned as an architect, to ongoing and open-ended exploration at SuperFormLab.

A process starting out as a linear form made with a mechanical move of a template in plaster with light and shadow as a focus, to soft shapes and an ongoing movement through the same template in freehand in plaster and afterwards cast in porcelain and glazed. The glaze effect softens up the light and shadow reflection in the pieces but also imitate it in a way. A frozen picture of the dynamic life in light and shadows.

 

Some of the pieces rotates 180 degrees and catches light in an opposite way, but it is still the same shape. Just as I have felt that I had to turn 180 degrees in my way of working, but I’m still the same piece. With passion for bricks and facade composition.

 

 

KEYWORDS

 

Transformation, 2D, 3D, plaster, porcelain, light, shadow, casting, shapes, glaze

PORCELÆNSENGEL

 

Porcelænsenglen er en oversættelse af papirfoldning til foldning i porcelæn.

 

De tre stykker foldet porcelæn er hængt op og samlet med  nylonsnor. Porcelænet er glaseret med transparent glasur, så englen fremstår semitransparent, lys og skinnende.

 

Englen kan pynte hele året rundt, men gør sig særlig godt i julemåneden.

 

 

NØGLEORD

 

Papir, porcelæn, foldning, transparens, let, svævende, ro

Keramisk design           Produktdesign           Arkitektur          Grafisk design